Cum sa facem fata stresului nociv

Nu avem nevoie de studii aprofundate și statistici de tot felul pentru a constata ca stresul a devenit una dintre cele mai grave probleme de sanatate din secolul al XX-lea, ci e de ajuns simțul comun și obiceiul de a reflecta asupra lucrurilor pe care le experimentăm.  Atunci când corpul  ne este într-o permanentă stare de alertă, mușchii rămân tensionați, în timp ce pulsul și tensiunea arterială sunt ridicate iar nivelul colesterolului, zaharurilor, hormonilor şi  altor substante chimice din sânge nu scade. Spunem în această situație că avem de-a face cu stresul negativ, dăunător pentru că valorile constant ridicate ale acestor substante pot provoca mari daune organelor importante.

De exemplu, stresul prelungit poate fi cauza:

  • durerilor de spate,
  • durerilor de cap,
  • spasmelor musculare la nivelul gâtului
  • tensiunii musculare
  • sindromului colonului iritabil
  • spasmului esofagian
  • accidentului vascular cerebral
  • infarctului miocardic
  • insuficienței renale
  • afecțiunilor cardiovasculare
  • diabetului
  • psoriazisului
  • eczemelor
  • depresiilor
  • surmenajului
  • scăderea memoriei și a capacității de memorare
  • cancerului și unor boli autoimune.

Dar ceea ce e mai grav este că stresul constant este un impediment în calea inventivității și creativității. El inhibă entuziasmul pentru orice activitatea creatoare și mai mult, chiar ne afectează relațiile cu semenii.  

 Cu toate acestea,  stresul în sine nu e dăunător.  Realitatea arată că avem nevoie de stres, într-o anumită măsură.  Stresul este folositor nu doar atunci cand ne aflăm în situații de urgență, situații-limită, ci și pentru a ne achita de responsabilitățle zilnice. Stresul este prezent atât în timpul recreerii, cât și în timpul somnului, întrucât inima trebuie să bată continuu, iar plămânii trebuie să funcționeze. Problemele apar când stresul este continuu, iar corpul nostru nu se mai poate relaxa. 

 Bunul simț comun spune că stresul moderat e mai ușor de ținut sub control decât stresul lăsat să se acumuleze de-a lungul timpului. Iată câțiva pași pentru a face aceasta: 

 

  • Cereți și acceptati sprijinul.  Vă poate ajuta mult dacă aveți un prieten care s-a dovedit de încredere de-a lungul timpului (nu vă sfătuiesc să vă bazați pe cei noi, puteți lua țeapă cu ei, eu am pățit-o). Terapiile de tot felul arată că majoritatea persoanelor care și-au deschis inima în fața unei persoane de încredere (poate fi un prieten, partenerul, o rudă sau terapeutul) au putut face față mai bine situațiilor stresante. 
  • Îngrijiți-vă ca și cum ați fi persoana cea mai dragă.
  • Corectați-vă alimentația și consumați legume și fructe proaspete, energizante și veți fi mai putin predispuși la stres. Fără zahăr rafinat, făină albă, alcool. Fără cofeină în exces. 
  • Faceți exercitii fizice regulat – acestea întăresc inima, stimulează circulația sangelui, scad nivelul de colesterol și reduc riscul infarctului.
  • Dormiți suficient. Lipsa somnului poate duce la extenuare sau poate diminua capacitatea de a ține sub control stresul.
  •  Stabiliți-vă o ordine a priorităților și notați-le în agenda de lucru. Nu uitați s-o consultați (măcar din când în când – just kidding :))
  • Rezolvați-vă neînțelegerile. Persoanele resentimentare și cele mai ostile prezinta un risc de trei ori mai mare de a muri în urma unui infarct într-o perioadă de zece ani de la primul preinfarct, în comparație cu cei care au un temperament blând.
  • Fiți echilibrați, nu vă aventurați în situații cu grad mare de risc.
  • Evaluați-vă realist puterile.  O persoană care se străduiește întotdeauna până la limita puterilor să realizeze ceva este foarte probabil că va ajunge la surmenaj și depresie.
  • Învățați să spuneti „Nu“ cererilor cărora nu le puteți face față (dar aveți grijă să selectați atent ce persoane alegeți să rămână în viața voastră, fiindcă de multe ori un Nu va însemna pierderea prieteniei persoanei respective). 
  • Relaxați-vă ori de câte ori simțiți că începeți să nu mai dați randament în lucrul întreprins. 

Leave a Reply

Your email address will not be published.